Thursday, October 11, 2007

أنا الأنسان

أنا الأنسان
شريد الرحله والترحال
أنا الأنسان
وحيد
في لزحمه والموال
أنا الماشي
بلا فكره
أنا الميت
بلا ذكري
أنا الموجود
لكني هموت
كما الكتكوت
بلا حولا
ولا قوه
أنا المشدود
كما النخله
أنا المكدود
كما النحله
أنا الراحل
وأنا الآتي
أنا الفاني
ومش باقي
أنا مسافر
بلارحله
وأنا الراحل
بلا ذكري
أنا العابد
وأنا الزاهد
أنا ربي
ءاله واحد
لكني في
توهه الموال
و ف زحمه الترحال
بكون عاصي
فأنا العاصي
وأنا الفاجر
لكني عبدك
يا جبار
صحيح عاصي
صحيح فاجر
لكن أنسان
وطمعي في
عفوك لايخفي
فياربي يا رحمن
أنا عايز كده عفوك
فأنا بدونك
لا أسوي
ده أنا الأنسان
أنا الناسي
وأنا القاسي
أنا الباكي
أنا التايب
وأنا الزاهد
وف نفس اليوم
بكون شاقي
لكن بطمع
أنا ف عفوك
يارب الكون
يا متكبر
يا عالم بالسكوت
والخوف
أنا الملهوف
علي توبه
وأنا العصيك
يجي
مليون نوبه
لكني
ف لحظه من ليلك
بكون صادق وأدعيلك
واقوم باكي
واقوم شاكي
واقوم حاكي
سنين الرحله
والغربه
سنين القهر
والذله
فأحس
برحمتك واسعه
وأحس الدنيا
متسعه
وأحس الفرحه
جيالي وبتسعي
فأوم ناسي
واقوم عاصي
فياربي يارحمن
تثبتني علي دينك
وترحمني وتحميني
وتنصرني وتهديني
مهما أساءت لنفسي
ولديني
لأن أنا الأنسان
فمين لو أعصي
يغفر لي
ومين أنسي
يذكرني
ومين لما أشقي
يصبرني
فيارب يا خالق
القدره
يارب يا واهب
الكلمه
تعاليني ترقيني
وتهديني
تثبتني علي ديني
ده أنا عبدك
أنا الأنسان
شريد الرحله
والترحال
أنا الأنسان
وحيد في الزحمه
والموال
أنا الماشي بلا فكره
أنا الميت بلا ذكري
أنا الموجود
لكني هموت
كما الكتكوت
بلا حولا
ولا قوه



خرجت للنور 14\8\2007
1 شعبان 1428

No comments: