Monday, August 25, 2008

ف الحلميه



ف الحلميه

هناك و أنا ماشي

عدي عمري

في راسي

ف لحظه

شوفت ملامحي

و هي بتتكون

و رجعت جوا

ف عقلي

تركيبه الصوره

لملمت جذوري

ف لحظه

بهجه و دفا

و لما

ف حر العمر

بتظهر

و بترسملك صوره جميله

دعبست في عقلي

ظهرت صوره

كنت فوق السفره

و أمي و أبويا و أخويا

و عماتي و جدي

كله بيضحك

ف بيتنا

ف الحلميه

وجدي

بينطني فوق رجله

و بيعشق أيده

ف أيدي

و بيرفعني برجله

فوق الدنيا

و أنا بضحك

و أنا ماسك أيده

كأني موصول

ببدايه الرحله

و بأخد أمر

بأني أكمل

و أخطي كل حدود الحاضر

و أخد كل الماضي

و أكمل بكره

جدي كان

بيسقيلي البسكوت

بالشاي بحليب

و يمسك أيدي

و ننزل نتمشي

نجيب كوكاكولا

و حليب من أبو ربع جنيه

و قوله عايز

أروح جامع قيسون

و أتمشي ف سوق المناصره

و أشوف مصر

جوامع و زحمه

و ناس بتضحك

رغم بشاعه الصوره

جدي كان بيحب

يسمع نكتي

الصغيوره

و نقعد ف البرج

و يعدي مسحراتي

يقول

أصحي يا ميزو

واحد الدايم

أصحي يا ميزو

وحد الرزاق

كلمته كانت

ترياق

بيرسم علي وشي

ضحكه

و عماتي تحضني

و تضحك

و اقولهم

هجوزكو أيمن شوقي

لاعيب الكوره

كانت أجمل صوره

و دلوقتي

لما بروح نواحي

البيت ف الحلميه

مبلقاش البيت

أتزال ف الزلزال

و سابني

أكمل مشواري

و أنا مشروخ

بس أجمل حاجه

لقيتها

كشك البسكوت

ال لسه بسقيه

ف أي مشروب

و بواصل

ربط الماضي ببكره

و بروح لبدايه الرحله

و أنا ف الحاضر

علشان أبقي

قادر

أواجه بكره


خرجت للنور

21\7\2008

1 comment:

Hend Soliman said...

دي حلوووووة قوي و عجبني موضوع الشاي بلبن كان مشروبي المفضل و أنا صغيرة برضة مع البسكوت

جميل قوي استرجاع الذكريات بوضوح
وذكر التفاصيل الصغيرة اللي بتفرح

أنا معاصرتش الحياة مع الجد بس متهيألي إنها متعة..الجد هو أب حنين مووووت
بيعلم الرجولة برقة وبالراحة

زعلت أنا كمان إن البيت إتهد
بس كفاية إن ذكرياته في القلب بتتمد

الكلمات حقيقية مش مزيفة عشان تكون قافيه...دمها خفيف...

جميلة قوي أيام الطفولة!!!